קרצינומה של תאי קשקש

נשאי HIV נמצאים בסיכון גבוה פי 30 לקרצינומה קשקשית של החלחולת או פי הטבעת

נשאי איידס נמצאים בסיכון מוגבר לקרצינומות בחלחולת ובפי הטבעת, אך לא לממאירויות שאינן קרצינומות קשקשיות; חולי איידס וגברים המקיימים יחסי מין עם גברים נמצאים בסיכון גבוה במיוחד לסוגים אלו של סרטן

05.01.2016, 11:30
בדיקת HIV, איידס (צילום: אילוסטרציה)

קרצינומה של תאי הקשקש (squamous cell carcinoma - SCC) של החלחולת (rectum) היא ממאירות נדירה, אך כמו במקרה של סרטן בפי הטבעת (anal cancer), הסיכון לתחלואה זו עשוי לגבור בקרב אנשים עם דיכוי חיסוני. במחקר מבוסס-אוכלוסייה זה בחנו החוקרים את הסיכון ל-SCC של החלחולת בקרב נשאי HIV.

החוקרים השתמשו בנתונים מהשנים 1991-2010 ממרשם אמריקאי של חולי סרטן ונשאי HIV, כדי לבחון מקרים של SCC של פי הטבעת, SCC של החלחולת, סרטן חלחולת שאינו SCC וסרטן המעי הגס שאינו SCC.

החוקרים השוו את הסיכון בין נשאי HIV לבין האוכלוסייה הכללית על ידי חישוב שיעורי היארעות מתוקננים (standardized incidence ratios - SIRs), והעריכו את גורמי הסיכון על ידי רגרסיית פואסון. בוצעה סקירה של מקרים ממרשם הסרטן על מנת לאשר את מיקום הגידול וההיסטולוגיה בתתי-קבוצות של מקרים.

נמצא, כי נשאי HIV היו בסיכון מוגבר ל SCC של החלחולת בהשוואה לאוכלוסייה הכללית (SIR: 28.9), וכן ל-SCC של פי הטבעת (SIR: 37.3). הסיכון המוגבר ל-SCC של החלחולת היה בולט במיוחד בקרב גברים שמקיימים יחסי מין עם גברים (MSMי) (SIR: 61.2).

נשאי HIV לא היה בסיכון מוגבר, בהשוואה לאוכלוסייה הכללית, לסרטן חלחולת שאינו SCCי (SIR: 0.88) או לסרטן המעי הגס שאינו SCCי (SIR: 0.63).

שיעור ההיארעות של SCC של החלחולת היה גבוה יותר בקרב חולי איידס, לעומת נשאי HIV שאינם חולי איידס (יחס שיעור ההיארעות: 1.92).

עוד נמצא, כי כשליש מהמקרים של SCC של החלחולת הם בעצם ממאירויות בפי הטבעת שהוגדרו לא נכונה.

החוקרים מסכמים, כי נשאי HIV, בפרט אלו עם דיכוי חיסוני מתקדם, נמצאים בסיכון גבוה מאוד ל-SCC של החלחולת. הסיכון ל-SCC של החלחולת, כמו גם ל-SCC של פי הטבעת, גבוה במיוחד בקרב MSM, ממצא המצביע על מעורבות של זיהום המועבר בעת קיום יחסי מין, כגון נגיף הפפילומה האנושי (HPV).

כמו כן, נמצאו טעויות בהגדרת מיקום הגידול, המדגישות את הצורך במידע מפורט על מיקום הגידול, על מנת להוכיח כי SCC של החלחולת היא ישות נפרדת מסרטן פי הטבעת.

מקור:
Coghill, Anna E.; Shiels, Meredith S.; Rycroft, Randi K.; Copeland, Glenn; Finch, Jack L.; Hakenewerth, Anne M.; Pawlish, Karen S.; Engels, Eric A; Rectal squamous cell carcinoma in immunosuppressed populations: is this a distinct entity from anal cancer?; AIDS, 2 January 2016 - Volume 30 - Issue 1 - p 105–112
doi: 10.1097/QAD.0000000000000873

נושאים קשורים:  קרצינומה של תאי קשקש,  קרצינומה של החלחולת,  סרטן פי הטבעת,  דיכוי חיסוני,  נשאי HIV,  MSM,  איידס,  מחקרים,  גברים המקיימים יחסי מין עם גברים
תגובות