• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
פעמיים בשנה

כיצד שתי מנות עונתיות של חיסון שפעת משפיעות על האימונוגניות של החיסון?

החוקרים מצאו כי מתן חיסון שפעת באוכלוסייה מבוגרת יכול להוביל לירידה בפרמטרים מסויימים של אימונוגניות

חיסון נגד שפעת. אילוסטרציה

רשויות בריאות רבות ממליצות על חיסון שפעת באנשים מבוגרים על מנת להפחית את נטל המחלה. החוקרים שיערו כי באזורים טרופיים ותת-טרופיים עם עונת שפעת ממושכת יותר, חיסון הניתן פעמיים בעונה לאנשים מבוגרים יכול להוביל לאימונוגניות גבוהה יותר.

בשנת 2014-2015, נצפתה מגפת שפעת משמעותית בהונג-קונג מזן Aי(H3N2) עם חיסון שאינו תואם. החיסון שניתן לאוכלוסייה היה מיועד להמיספרה הדרומית וכלל את זן ה-A/Switzerland/9715293/2013י (H3N2). החוקרים השוו פרמטרים אימוניים לפני ואחרי מתן החיסון באנשים בגיל 75 שנים ומעלה אשר קיבלו מנה אחת או שתיים של החיסון.

במחקר השתתפו 978 אנשים. 478 קיבלו חיסון בקיץ 2015 ו-827 חוסנו עבור חורף 2015-2016. החוקרים מצאו כי מקבלי החיסון המכיל את זן ההמיספרה הדרומית היו עם טיטר גאומטרי ממוצע גבוה יותר כנגד שלושת זני השפעת. בעת קבלת החיסון בחורף לאחר מכן, למקבלי החיסון היה טיטר גאומטרי ממוצע גבוה יותר לפני מתן החיסון אך נמוך יותר לאחריו, לעומת אנשים שלא קיבלו את חיסון ההמיספרה הדרומית. יתרה מכך, חיסוניות תאית הושפעה על ידי מתן דו-שנתי והובילה לתגובת CD4 סציפית לשפעת מופחתת בעונת השפעת השנייה.

מסקנת החוקרים היא כי ישנה ירידה מסויימת בחיסוניות בקבוצה שקיבלו חיסון פעמיים בשנה לעומת הקבוצה שחוסנה פעם אחת במצב של זנים שאינם משתנים בעוד שההגנה עבור הקיץ והסתיו עבור הקבוצה שחוסנה פעמיים הייתה טובה יותר לאור המשך המצאותו של זן ה- A/Switzerland/9715293/2013י(H3N2).

מקור: 

Tam, Y.T. et al.  (2018) Clinical Infectious Diseases. 66(6), 904

נושאים קשורים:  פעמיים בשנה,  CD4+,  אימונוגניות,  מחקרים,  חיסון נגד שפעת
תגובות