חדשות

במרכז קהילתי או בבית חולים - איפה עורכים יותר בדיקות ל-HIV?

מחקר ישראלי חדש העריך את מאפייני האנשים שנבדקו ל-HIV בירושלים והשווה בין הנבדקים במרכז לבדיקות האיידס ב"הדסה" לאלה שנבדקו במרכז לקהילה להט"בית

בדיקת איידס (צילום: אילוסטרציה)

מחקר חדש שפורסם לאחרונה בכתב העת של המכון הלאומי לחקר מדיניות הבריאות מצא שהומוסקסואלים ואנשים המקיימים יחסי מין לא בטוחים מעדיפים להגיע למרכז קהילתי דוגמת "הבית הפתוח" בירושלים של הקהילה הלהט"בית כדי לעבור שם בדיקות ל-HIV, לעומת מהגרים ועובדי מערכת הבריאות שמעדיפים להגיע לשם כך למרפאה בבית חולים. הסיבות שציינו מחברי דו"ח המחקר: המרכזים הקהילתיים מהווים סביבה נוחה ולא שיפוטית בהשוואה לבתי חולים.

לאחר עשרות שנים של עלייה מתמדת באבחון HIV בקרב גברים המקיימים יחסי מין עם גברים (MSM) חלה בשנים האחרונות ירידה הדרגתית בביצוע האבחונים בקרב קבוצה זו באוכלוסיה. גילוי מוקדם של נגיף ה-HIV מאפשר קבלת טיפול בהקדם האפשרי, שומר על המערכת החיסונית של הנבדק, מבטיח התאוששות מהירה שלה במקרה שיתברר כי נדבק בנגיף וכך מונע סיבוכים עתידיים. מודעות לסטטוס ההדבקה וטיפול מוקדם עוזרים למנוע העברת הנגיף לאדם אחר.

המחקר החדש נועד להעריך את המאפיינים של האנשים שנבדקו ל-HIV בירושלים. החוקרים השוו בין אלה שנבדקו ל-HIV במרכז לבדיקות האיידס ב"הדסה" לבין אלה שנבדקו ל-HIV ב"בית הפתוח", מרכז קהילה להט"בית. המשתתפים מילאו שאלונים אנונימיים לגבי המאפיינים שלהם - גיל, מין, דת, עיר מגורים, רמת הכנסה, השכלה וכדומה; היסטוריה של בדיקות HIV והתנהגות מינית. התנהגות מינית בסיכון גבוה סווגה כאשר המשתתף במחקר דיווח שבמהלך השנה האחרונה אובחן עם מחלת מין או שקיים יחסי מין לא מוגנים.

במחקר השתתפו 863 אנשים בגיל ממוצע של 30.4 שנה. 81.8% היו הומוסקסואלים. בכל המחקר שנערך כשנה נמצאו שני גברים חיוביים ל-HIV ונבדקו ב"בית הפתוח".

מתוך כלל המשתתפים, רק 104 בני אדם (12.1%) בחרו להיבדק בבית החולים הדסה לעומת 759 (87.9%) שבחרו להיבדק ב"בית הפתוח". 18.3% שנבדקו ב"הדסה" סווגו כבעלי התנהגות מינית בסיכון גבוה לעומת 29.9% מאלה שנבדקו ב"בית הפתוח".

על פי הממצאים, לבית הפתוח הגיעו יותר אנשים עם התנהגות מינית ב"סיכון גבוה" - יותר הומוסקסואלים ויותר אנשים שעברו בעבר בדיקות ל-HIV, בעוד שלבית החולים הדסה הגיעו יותר מהגרים ועובדים במערכת הבריאות.

האנשים שסווגו כבעלי התנהגות מינית בסיכון גבוה היו לרוב צעירים, גברים, לא יהודים, בעלי הכנסה נמוכה, שעשו בעבר בדיקות ל-HIV, דיווחו על ריבוי פרטנרים למין/ הודו ששילמו על קיום המגע המיני או השתמשו בסמים.

החוקרים מסבירים שהומוסקסואלים מרגישים יותר בנוח להיבדק במקום שלדעתם הוא "ידידותי ללהט"בים" ונטול סטיגמות ולכן מעדיפים מרכזים קהילתיים ולא בתי חולים. סיבה נוספת: בתי החולים הם בדרך כלל מרוחקים, אינם נמצאים במרכז העיר ולא פתוחים בשעות הערב, בעוד המרכזים ממוקמים גיאוגרפית במרכזי הערים וזמני הפתיחה שלהם מאפשרים הגעה גם אחרי שעות העבודה. ייתכן שהמיקום הגיאוגרפי של המרפאה, המוניטין והאווירה בה לתחושת הנבדקים משפיעים על ההבדלים.

עוד טוענים החוקרים שעל מנת למנוע הדבקה של נגיף ה-HIV בירושלים, גם על "הדסה" וגם על "הבית הפתוח" של הקהילה הגאה בעיר להקל בהנגשת הבדיקות: הרחבת שעות הפעילות וצמצום בעלויות הבדיקה לאוכלוסיות שהן בעלות סיכון גבוה ולאוכלוסיה שאיננה יהודית.

נושאים קשורים:  הקהילה הלהט"בית,  איידס,  HIV,  הבית הפתוח,  ירושלים,  בדיקת איידס,  הומוסקסואלים,  חדשות,  המרכז הרפואי "הדסה"
תגובות