הורמון

הנדסה של ההורמונים השחלתיים אינהיבין A ו-B לשיפור הייצור והפעילות

במסגרת מחקר זה איתרו החוקרים מוטציות אשר הובילו אותם לפתח שיטה אשר תאפשר ייצור של אגוניסטים פוטנטיים לאינהיבין A ו-B למטרת חקר חקר הפיזיולוגיה הקשורה בהורמונים האלה

02.09.2020, 17:08

הורמוני השחלה אינהיבין A ו-B (הטרודימרים עם תת יחידה אלפא זהה ותת יחידה בטא שונה) מופרשים במהלך המחזור החודשי בצורה לא מתואמת, כאשר זקיקים קטנים יותר מייצרים אינהיבין B, בעוד הזקיק הדומיננטי והגופיף הצהוב מייצרים אינהיבין A. הפעולה הקלאסית של אינהיבינים היא לחסום אותות של אקטיבינים (הומודימרים של תת-יחידות בטא) בתאים גונדוטרופיים בהיפופיזה הקידמית ובכך לעכב את הייצור של FSH. לא ידוע האם לאינהיבינים תפקודים פיזיולוגיים נוספים, בעיקר בעקבות כך שיצירת כמות מספקת של אינהיבינים לצורך מחקרים פרה-קליניים הינה קשה ביותר.

במחקר זה תיארו החוקרים שיטה חדשנית לעודד פעילות אינהיבינים ולייצר את הליגנדים האלה. החוקרים זיהו מוטציה נקודתית בתת היחידה β A של אינהיבין A347H, אשר שיבשה לחלוטין דימריזציה של אקטיבין ופעילותו. למוטציה זו נמצאה השפעה מינימאלית על הפעילות הביולוגית של אינהיבין A. מוטציה במיקום המקביל בתת היחידה β B של אינהיבין, G329E, שיבשה באופן דומה ייצור/ פעילותו של אקטיבין B ללא השפעה על ייצור אינהיבין B. בהמשך, הגבירו החוקרים את הפוטנטיות של אינהיבין A באמצעות שינויי של אתר הקישור לקולטן השותף (co-receptor) בטאגליקאן.

החוקרים סיכמו כי במסגרת המחקר נוצרה שיטה לנטרל את הפרעתם של אקטיבין A/B לתהליך הייצור של אינהיבין A/B, מה שיאפשר ייצור של אגוניסטים פוטנטיים לאינהיבין A ו-B למטרת חקר חקר הפיזיולוגיה הקשורה בהורמונים האלה.

מקור:

Monica P Goney et. al (2020) Endocrinology

נושאים קשורים:  הורמון,  שחלה,  אינהיבין,  אקטיבין,  מחקרים
תגובות