השתלת איברים

סקר להערכת חווית המטופל לאחר השתלה של איבר מתורם חיובי להפטיטיס C

חוקרים מציגים חוויה חיובית של מטופלים שעברו השתלה עם איבר נגוע בהפטיטיס C

השתלת איברים (אילוסטרציה)
השתלת איברים (אילוסטרציה)

על אף השימוש ההולך ועולה באיברים מתורמים שהינם חיוביים להפטיטיס C, בחולים ללא הדבקה, ההסברה ומתן ההסכמה על ידי המטופלים אינם מתוקננים, וישנם רק מעט נתונים על ההשפעה הכלכלית והחברתית של ההשתלה על החולים.

החוקרים ביצעו סקר בקרב מטופלים שנדבקו בהפטיטיס C כתוצאה מהשתלה של איבר נגוע, בין התאריכים 4/1/2017‐11/1/2019. מטרת החוקרים הייתה להעריך מדוע מטופלים בוחרים להסכים לקבל איבר נגוע בהפטיטיס C, ולברר את מידת ההלימה של תהליך ההסברה ומתן הסכמה מדעת טרם ההשתלה, את השיקולים הכלכליים הנוגעים בתשלומים לאחר השחרור והתאגרים החברתיים בהם נתקלו החולים.

החוקרים מצאו כי בקרב 49 מטופלים שענו על הסקר, האיברים מושתלים כללו לב (19), ריאה (9), כליה (11), כבד (4), לב וכליה (4) וכבד וכליה (2). נראה כי מטופלים רבים הסכימו לקבל איבר נגוע בהפטיטיס C, בשל התחושה שיצטרכו להמתין פחות ברשימת ההמתנה (33) ו/או לפי המלצת הרופא המטפל (29). עוד נמצא כי כמעט כולם (47) הרגישו כי ההסברה לפני ההשתלה ומתן ההסכמה, היו משביעי רצון בעיניהם. החוקרים דיווחו כי 30 מטופלים לא נדרשו לשלם על תרופות אנטי-ויראליות ישירות לטיפול בהפטיטיס, כולל 21 נבדקים עם הכנסה כוללת של פחות מ-20,000$, 7 נדרשו להשתתפות עצמית של פחות מ-100$ ואחד נדרש להשתתפות של יותר מ-1000$. בנוסף, 2 נבדקים דיווחו על תחושה של נידוי חברתי בעקבות ההדבקה, ו-8 דיווחו על עלויות גבוהות מהצפוי של התרופות. לבסוף, נמצא כי הדאגה הגדולה ביותר של המטופלים הייתה העברה פוטנציאלית של הווירוס לבני הזוג (18) וחברים/משפחה (15). בסך הכל, כמעט כל המטופלים (47) דיווחו על חוויה חיובית סביב ההשתלה עם איבר נגוע בהפטיטיס C.

החוקרים הגיעו למסקנה כי חוויות מהעולם האמיתי של מטופלים, הנוגעות להשתלה עם איבר נגוע בהפטיטיס C, הינן חיוביות בסך הכל. כמעט כל הנבדקים דיווחו על הסברה והסכמה מדעת הולמות טרם ההשתלה. בנוסף, עלויות הטיפול והנידוי או הריחוק החברתי לא היוו מחסום לשימוש באיברים הנ"ל.

מקור:

Prakash, K. et al. (2020). Transplant Infectious Disease. https://doi.org/10.1111/tid.13402

נושאים קשורים:  השתלת איברים,  תרופות אנטי-ויראליות ישירות,  הפטיטיס C,  נידוי חברתי,  מחקרים
תגובות