• יו"ר החברה: פרופ' רן בליצר
  • משנה ליו"ר החברה: מלי קושא
  • גזברית: ד״ר לילך צולר
  • מזכיר: ד״ר מוטי חיימי
חדשות

"למענם" – כך הוקם צי הרופאות והרופאים למען שורדי השואה

מיזם מרגש שאליו הצטרפו במהלך מגיפת הקורונה מאות רופאות, רופאים ואנשי מקצועות הבריאות, פועל למען שורדי השואה בישראל. השבוע החל קמפיין גיוס ההמונים של עמותת "למענם" והתרומות לא מפסיקות לזרום

פרופ' רואי בייגל בביקור בית אצל שורד שואה. צילום: דניאל בר און

הרעיון, כמו רעיונות רבים, נולד במקרה, באפריל 2020 – חודש לאחר שהחלה להתפשט בישראל במהירות מדאיגה מגיפת הקורונה. מדי יום התבררו יותר ויותר מימדי פגיעתו של הנגיף החמקמק שהרפואה לא הכירה עד אז, ובמיוחד באוכלוסיה המבוגרת: בני 60 ומעלה היו כבר אז רוב החולים ורבים מבני הגיל השלישי אף הגיעו לאשפוזים בבתי החולים והמחלה הכריעה אותם.

ד"ר תמרה קוליץ, בוגרת הפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב, מומחית ברפואה פנימית, עבדה אז כמתמחה במרכז הרפואי וולפסון בחולון. במקביל להתמחות שלה, התנדבה מעת לעת לבצע ביקורי בית. היא שמה לב שככל שהמגיפה התפשטה ומימדיה התרחבו והלכו, גדל גם מספר הפניות אליה מקשישים, וביניהם במיוחד, שורדי שואה. הם ביקשו שרופא או רופאה יגיע לביתם ויבדוק אותם מבלי שייאלצו לצאת מפתח חדרם. מכמה פניות של פה ושם הלך וגדל הזרם עד לעשרות רבות בשבוע.

השמועה על הפעלת העמותה התפשטה במהירות בקרב רופאות ורופאים ועתה יש ב"למענם" 800 אנשי מקצוע מכל התחומים המוכרים על ידי הר"י ומאות מתנדבים ממקצועות הבריאות

"חלחלה אז ההבנה שיש צורך לעשות משהו בנושא הזה", מספרת ד"ר קוליץ. "יש לנו קבוצה סגורה ומופלאה בפייסבוק בשם 'חדר רופאות' שבה כבר יותר מ-6,000 מעמיתותיי. בפוסט שהעליתי אז, חיפשתי מחליפה לביקור בית ביפו, בגלל overbooking שתוכנן לי כבר לאותו ערב. ב-נ.ב של הפוסט שאלתי אם היו רוצות להקים יחד מערך רפואי שיהיה dedicated לשורדי שואה. בתוך זמן קצר היו מאות תגובות בקבוצה והתלהבות גדולה מהרעיון להקים מערך רפואי התנדבותי שכזה בקרב סטודנטיות, מתמחות וגם המון רופאות בכירות. בשיח הער שהתפתח בעקבות הפוסט, בין היתר חזרה התגובה: איך לא עשינו את זה קודם?'".

ד"ר תמרה קוליץ, מייסדת "למענם". "לפעול תכל'ס למענם, למען שורדי השואה"

יש כיום בישראל, על פי הנתונים הסטטיסטיים ה"יבשים", 174,500 שורדי שואה. גילם הממוצע הוא 86-85. אוכלוסיה זאת הולכת ומצטמקת: מדי חודש מתים מעל 1,000 מהם. לרבים משורדי השואה אין  אפילו קרובי משפחה מדרגה ראשונה או שנייה שיכולים לסייע להם בכל מיני בעיות – הסעה לרופא שלהם למשל, או מילוי טפסים, או התנהלות מול לא מעט ביורוקרטיה, השגת מסמכים וכמובן לקבל שירותי טלה-מדיסין שהולכים ומתרחבים.

"בכל הנושאים הללו מצבם הלך ואף החמיר עוד יותר בגלל הקורונה, מוסיפה ד"ר קוליץ. "הלכה והתקבעה אצלי ההבנה שראוי מאוד שנתגייס כולנו כדי לסייע להם ובכל דרך אפשרית, וגם ההבנה שיש רופאות ורופאים רבים השותפים לתחושה הזו והם מוכנים ורוצים להירתם.

"הקמנו בתוך מספר חודשים מוקד (כוכבית 3191)", מספרת המייסדת והיו"ר. במהרה, אפשר לומר שממש מפה לאוזן, עברה השמועה בקרב שורדי שואה, שיש עמותת רופאים הרוצים לסייע להם, במיוחד בתקופה הקשה הזאת. "המוקד שלנו אויש בעיקר ברופאות וברופאים צעירים או בסטודנטים לרפואה בשנות הלימודים הקליניות והם משמשים כנציגי שירות רפואי ראשוני: מקבלים את הפניות וללא כל שהיות מאפיינים את הפנייה, את הצורך הרפואי, את ה-setting המתאים למענה, ומנסים לסייע. המוקד הזה פועל עתה חמישה ימים בשבוע, מהבוקר ועד שעות הערב.

"הצעתי לחברותיי הרופאות בפייסבוק שניתן שם לעמותה החדשה. הועלו מיד כמה רעיונות ולבסוף הוחלט ברוב קולות, בבחירות דמוקרטיות, שהעמותה תיקרא 'למענם – רופאים ורופאות למען שורדי השואה'.

"הבנו שיש צורך להקים מרפאות ניידות, בנוסף לביקורי הבית שערכנו, ולבנות מערך להסעת הקשישים למרפאות החוץ שאותן היו רגילים לפקוד לפני המגיפה ונמנעו מאחר שפחדו לצאת מבתיהם. הפחדים הללו ממש שיתקו אותם"

"בנובמבר 2020 התחלנו בפיילוט כדי לבדוק את מלוא ההיתכנות שלו ואת אופי ההתנהלות של הגוף ההתנדבותי הזה. מספר חודשים לאחר מכן פתחנו רשמית את המוקד לפניות שורדי שואה מכל רחבי הארץ. הבנו גם שכדי להנגיש את השירות שלנו גם לאלה שאינם יכולים לצאת מהבית ולהגיע למרפאות, פעמים רבות בשל פחד אמיתי מרופאים ורפואה, השכיח בקרב שורדי שואה, יש צורך להקים מרפאות ניידות, בנוסף לביקורי הבית שערכנו, או אפילו לבנות מערך להסעת הקשישים למרפאות החוץ שאותן היו רגילים לפקוד לפני המגיפה ונמנעו מאחר שפחדו לצאת מבתיהם, ממש כך, שמא יידבקו בנגיף המתעתע, יחלו, שלא לדבר על כך שעקב גילם המתקדם ומחלות הרקע שלהם ובדידותם ייאלצו אף להתאשפז. הפחדים הללו ממש שיתקו אותם".

ד"ר רונן ברנר בביקור בית אצל שורד שואה. צילום: רביד בירן

השמועה על הפעלת העמותה התפשטה במהירות בקרב רופאות ורופאים ועתה יש ב"למענם" 800 אנשי מקצוע מכל התחומים המוכרים על ידי הר"י ומאות מתנדבים ממקצועות הבריאות האחרים, כמו סיעוד ופיזיותרפיה. במקביל הולך ונבנה גם "המערך התומך" על תקן של בן או בת המשפחה, שאין לרבים מהם, והם דואגים לכל צורך העולה מהשטח, לרבות שינוע וליווי השורדים למרפאות.

"נכון שהגרעין הראשוני, הקשה שלנו, הם הרופאים והרופאות הבכירים, המומחים, מנהלי מחלקות רבים, אבל בהדרגה הצטרפו וממשיכים להצטרף גם רופאים צעירים, מתמחים וסטודנטים. לא אחת אנחנו כבר שומעים קשיש או קשישה מקרב שורדי השואה מתפעלים ונרגשים כאשר רופא בכיר מאוד שהם מכירים, פרופסור שהם רוכשים לו כבוד במיוחד, מידפק ערב אחד במפתיע על דלת ביתם רק כדי לברר מה מצבם, לערוך להם בדיקה ראשונה ולברר אם הם זקוקים לסיוע נוסף.

"בנוסף למצוקות הגיל המבוגר, לרבים מאד מקרב האוכלוסיה הזאת יש קושי להתמודד טכנית עם הזמנת תורים און-ליין, עם מערכות ניתוב השיחות, ואין מי שיסייע להם בכך וכל זאת בנוסף למטען האישי הכבד שהם נושאים על גבם והפחדים".

ככל שגדל היקף הפעילות של עמותת "למענם" היה ברור ליוזמת והמייסדת וכיום היו"ר שלה, ד"ר קוליץ, שיש לגייס תרומות נוספות וגם לפתח שיתופי פעולה וקשרי עבודה עם קופות החולים ובתי החולים הכלליים, עם מרפאות חוץ ומכוני בדיקה ודימות ועם עמותות אחרות המסייעות לשורדי השואה בתחומים אחרים.

"נדהמתי מהיקף הנכונות והרצון הטוב שגילו הרופאים והרופאות לתת ממיטב זמנם, מרצם ויכולותיהם. במיוחד כשאני יודעת עד כמה הם עסוקים גם ככה"

"ד"ר קוליץ מבקשת להדגיש: "השאיפה שלנו היא קודם כל להנגיש את מערכת הרפואה הקיימת, ולא להחליף אותה. לשם כך חשוב לנו מאוד לייצר את שיתופי הפעולה הללו, שאת הניצנים שלהם אנחנו כבר בהחלט רואים ומברכים עליהם. 'למענם' קמה כדי לייצר שינוי מהיר ועכשווי בשטח, ובמקביל לנסות להניע תהליכים שמצריכים מטבעם זמן רב יותר. אבל בינתיים, לפעול תכל'ס למענם, למען שורדי השואה.

בתחילת השבוע ערכה העמותה את "ערב היציאה לדרך" של קמפיין גיוס ההמונים שלה, שבו גם דובר על גיוס תרומות ועל הצורך להעלות את המודעות לעצם קיומה של "למענם" ומהן יכולותיה; לצרף אליה עוד ועוד רופאים ורופאות, במיוחד מהדרום ומהצפון, מאחר שבפריפריה, ולא רק באזור תל אביב ומרכז הארץ, מתגוררים רבים משורדי השואה שיש לסייע להם.

"אני מזמינה את הרופאות והרופאים, בעיקר בתחומים של גריאטריה, אורתופדיה, א.א.ג, עיניים, עור ופסיכיאטריה, במיוחד בפריפריה אבל לא רק, וקוראת להם, הצטרפו אלינו, למערך הרפואי ההתנדבותי שלנו", אומרת קוליץ. "אני יודעת שיש רופאים ורופאות שנרשמו להתנדב ועדיין לא פנינו אליהם, ואולי זה יצר איזושהי אכזבה, אבל אני בטוחה שעם העלייה במודעות לקיום העמותה, והעלייה הצפויה בכמות הפניות שבעקבותיה, וגם עם עקומת הלימוד והשיפור שלנו בכל מה שנוגע לתפעול צי המתנדבים הגדול הזה, כעמותה חדשה שצמחה מהר מאוד נפנה עם הזמן לעוד ועוד רופאים.

"מה שהדהים אותנו היה שבתוך שעות מעטות בלבד מאז הכרזת היציאה לדרך של הקמפיין, הצטברו כבר תרומות בסך של יותר מחצי מיליון שקל (ואמש כבר היה מדובר ב-742,452 שקל) שהעמידו לרשותנו כ-560 תורמים אלמונים רבים (אמש: 773) אבל גם אישים וגופים מוכרים בעולם העסקים הישראלי. בין אלה: בית ההשקעות אלטשולר-שחם, שהפכו לשותפים אמיתיים לדרך שלנו, רוני דואק העושה רבות למען החברה בישראל, ועוד לא מעט אנשים טובים שפגשתי באמצע הדרך. בוודאי ננסה להגיע לעוד ועוד תורמים שיעמידו לרשותנו סכומים משמעותיים.

"שיהיה ברור: אנחנו לא פועלים כקופת חולים חמישית, אין לנו שום עניין בכך. גם איננו מתיימרים להחליף את הקופה שבה מבוטח שורד השואה הפונה אלינו. אבל כן נסייע לכל אחד ואחת מהם להשיג אישורים או מסמכים והפניות, נעזור להם בכל מקום שבו יש פער כלשהו או קושי המונעים מהם לקבל את הטיפול הרפואי הנחוץ להם.

"בסיוע חברת 'שראל' ומנהלה אבי בוסקילה, אנחנו גם מקבלים, ללא עלות כמובן, ציוד רפואי מתכלה עבור שורדי שואה הפונים לעמותה, בהתאם לצורך. כאשר פנינו לראשונה אליו נענינו בתוך דקות ספורות. זה מרגש בעיניי.

"אני חייבת להודות", מסכמת ד"ר קוליץ, "נדהמתי מהיקף הנכונות והרצון הטוב שגילו הרופאים והרופאות לתת ממיטב זמנם, מרצם ויכולותיהם. במיוחד כשאני יודעת עד כמה הם עסוקים גם ככה. לכל אחד משורדי השואה החיים בינינו מגיע לקבל את הטיפול הטוב ביותר. הידיעה שרואים אותם, שהם לא שקופים, שאכפת מהם עד כדי כך, היא כשלעצמה מצילת נפשות".

לתרומות, ליחצו כאן

נושאים קשורים:  עמותת למענם,  ד"ר תמרה קוליץ,  חדשות,  קמפיין גיוס המונים,  שורדי שואה,  התנדבות
תגובות
אנונימי/ת
15.09.2021, 10:35

ד"ר קוליץ מלאכית - אבל מה לעשות שורדי השואה כבר עלו השמימה...איחרת את המועד ולא רק את.. אבל לפחות כאן למטה יש צדקת אחת המלאכית קוליץ.
מה שמחמיץ את ליבי אלו הם רופאים ללא גבולות - הם לא מכירים ולא הכירו את המשפט "עניי עירך קודמים"

אנונימי/ת
15.09.2021, 16:23

כבן לניצולי שואה - ברכות, פרויקט מבורך ומרגש. אבל למה אתם בררנים? רק ניצולי שואה? מעורר תהיות ואי נוחות...

אנונימי/ת
16.09.2021, 10:18

מסכים 100%. יש טעם לפגם מהתעלמות מזקנים אחרים הסובלים מאד מבלי שקבלו "הכשר" כשורד שואה. ראו גם הסובלים האחרים שהם הרוב.

אנונימי/ת
19.09.2021, 08:38

רצף הטיפול זה דבר חיוני, ולכן חובה אבל חובה לעבוד בהורמוניה עם כלל הגורמים תחילה מקופות החולים, משרד הבריאות, הביטוח הלאומי אחרת מוט בגלגלים לא ייאחר להגיע!
לא חסר מטפלים שהם רופאים, חסר מטפלות ומטפלים מוכשרים ומוכשרות לעבוד עם האוכלוסיה הקשישה, מטפלות לאוכלוסיה המבוגרת שיעניקו חום ואהבה, שיחה אמיתית, ניקיון הבית, כביסה, הגשת ארוחה חמה, סידורים רבים מחוץ לבית, היגיינת חדר השירותים וארון הכלים והמקרר, אלו הדברים החסרים באמת. אף אחד לא יכול כבר להחזיר הלב לתפקודו המלא ובטח לא ניתוח החלפת ברכיים בבית, לא לדבר איזון הכאב הנפשי והפיזי!
לכן יש לעשות ולשפר תנאי עבודתן של המטפלות, 29 שח לשעה!! זה ביזיון ושוד לכספי הביטוח הלאומי לטובת חברות הסיעוד!! לחזק מערך ההום קאר בקופות החולים, האחות לא יכולה לסגור את הטלפון בשעה 14 ולהתעלם מצורכי המטופלים!! משרד הבריאות חייב לפקח ולהדק את הבקרה על מערכים אלו, ולהתחיל לשים הדגש על נושא לגדול בבית בכבוד! הדברים האלו נכתבו עשרות פעמים והתוכניות רובצות במגירות המוסדות האלו.