ישראל במלחמה

המיגון המשופר ללוחמים הפחית את הפגיעות באזורי הראש, הבטן והחזה

במרכז הרפואי בילינסון ניתחו את אופי הפגיעות של כ-500 חיילים שנפגעו במלחמה: 90% סובלים מפציעות אורתופדיות בגפיים – שיעור גבוה יותר מאשר באירועי לחימה קודמים

פינוי חייל פצוע. צילום: דובר צה"ל

המיגון המשופר לחיילים הפחית את מספר הפגיעות באזורי הראש, הבטן והחזה ואפילו את מספר הכוויות - כך עולה מניתוח ראשוני של נתונים שנערך בבית החולים בילינסון בפתח תקווה.

לבית החולים פונו כ-500 חיילים מתחילת הלחימה ברצועה, מהם כ־85 במצב קשה. מניתוח נתונים ב"בילינסון" עולה כי 90% מהחיילים סובלים מפציעות אורתופדיות - פגיעות בידיים וברגליים כתוצאה ממטען, רסיסים או ירי. פחות מ־10% מהפצועים סובלים מפציעות בטן וכ־5% מהפציעות הן פציעות חזה. שיעור פגיעות הראש דומה. כך דיווחה מיטל יסעור בית-אור בישראל היום.

קצת פחות מ־10% מהחיילים שטופלו ב"בילינסון" סבלו מפציעות בעיניים, אך חלקן משמעותיות עד כדי אובדן ראייה חלקי או מלא. לשם השוואה, מנתוני חיל הרפואה עולה כי במלחמת לבנון השנייה 39.6% פגיעות היו בגפיים ובצוק איתן היה שיעורן 47%. במלחמת לבנון השנייה עמד שיעור פגיעות העיניים על 8% ובצוק איתן ירד ל־6%. במבצע צוק איתן ב־2014 היו 22% מהפציעות פציעות ראש, לעומת כ־15% בלבנון השנייה, 20% פגיעות גו (חזה ובטן), לעומת כ־19% בלבנון השנייה ו־5% פגיעות בצוואר, לעומת 6% בלבנון השנייה.

"השיפור במיגון לחיילים וגם ההקפדה של המפקדים והחיילים להתמגן כמו שצריך הם כנראה חלק מהסיבה לירידה בתמותה ובאופי הפציעות. זה קשור גם לפינוי מהיר וטיפול טוב", מסבירה ד"ר לנה קורן, מנהלת קמפוס בילינסון.

לדבריה, ניתוח הפציעות מראה "יותר פציעות אורתופדיות מאשר באירועי לחימה קודמים. עקב כך שהמיגון של החיילים משופר אנו רואים פחות פציעות חזה ובטן ופציעות ראש מאשר במלחמות קודמות, גם בשל שימוש באפוד קרמי וגם בזכות העיצוב החדש שצה"ל ביצע בקסדות".

עוד אמרה כי "בתי החולים במרכז מקבלים פצועים שמפונים במסוק במתאר די דומה זה לזה. פצועים לא יציבים, שלא יכולים לשאת טיסה או פצועים מדרום הרצועה, יגיעו לבתי חולים קרובים יותר בדרום וכך גם פצועים שמפונים באמבולנס. המטרה היא לווסת את הפצועים בין בתי החולים כך שיקבלו את הטיפול המיטבי".

נושאים קשורים:  פצועי מלחמה,  פגיעה אורתופדית,  צה"ל,  אפוד מגן,  בית החולים "בילינסון",  חדשות,  ישראל במלחמה,  ד"ר לנה קורן
תגובות