חדשות

ה-FDA מוסיף אזהרה קפדנית לטיפולי CAR-T: סיכון לסרטן משני

בעקבות דיווחים על חולי סרטן דם שפיתחו סרטן תאי T לאחר שימוש במוצרי CAR-T, ה-FDA מדגיש את יתרונות הטיפול אך מזהיר מפניו וחוקר את הסיכון לממאירות | מומחים טוענים: האזהרות מוקדמות

מנגנון פעילות CAR-T. צילום JAMA

מינהל המזון והתרופות האמריקאי (ה-FDA) מוסיף אזהרה לטיפולי CAR-Tי(Chimeric Antigen Receptor T Cell), אבל מציין כי יתרונות הטיפול עולים על הסיכון לסרטן משני ואין כוונה להוציא אותם מטיפול. כך פרסם כתב העת JAMA בשבוע שעבר.

בעקבות חקירה שנפתחה בחודש נובמבר האחרון, מינהל המזון והתרופות האמריקאי הודיע לאחרונה שידרוש אזהרות ממוסגרות (Boxed Warnings) - רמת הזהירות הגבוהה ביותר הקשורה לבטיחות תרופות, עבור כל הטיפולים הכימריים לקולטן אנטיגן CAR-T. על פי ההודעה, בטיפולים אלה בסרטן הדם עלול להיגרם סיכון לסרטן משני.

"טיפול בתאי CAR-T צריך להישאר אפשרות טיפולית עבור האינדיקציות המאושרות שלו, בהתחשב בכך שהסיכון לפתח ממאירות משנית של תאי T נראה נדיר", נכתב.

בהצהרה מחודש ינואר ציין ה-FDA כי "למרות שהיתרונות של מוצרים אלה ממשיכים לעלות על הסיכונים הפוטנציאליים שלהם לשימושים המאושרים, ה-FDA ממשיך לחקור את הסיכון לממאירות של תאי T עם תוצאות חמורות, כולל אשפוז ומוות". עם זאת, הסיבתיות והמנגנונים הפוטנציאליים של סרטן משני לא אוששו וחלק מהמומחים סבורים שהאזהרות הקפדניות היו מוקדמות.

טיפול בתאי CAR-T משמש לטיפול בסרטן דם, כולל לימפומות, מיאלומה נפוצה וסוגים מסוימים של לוקמיה. סוג זה של אימונותרפיה הוצג בשנת 2017 ואושר על ידי ה-FDA לטיפול בלוקמיה לימפובלסטית חריפה או חוזרת של תאי B. מאז אישר ה-FDA אישר חמישה טיפולים נוספים בתאי T מסוג CAR, לכולם נדרש כעת להוסיף אזהרה.

חקירת הבטיחות של מינהל המזון והתרופות החלה בעקבות דיווחים על חולים שפיתחו סרטן תאי T לאחר שימוש במוצרי CAR-T בניסויים הקליניים ומאז שהם נכנסו לטיפול. בעקבות הדיווחים, ה-FDA פרסם הודעת בטיחות בנובמבר האחרון.

עד סוף 2023, הסוכנות היתה מודעת ל-22 מקרים משניים של סרטן תאי T שהתרחשו לאחר טיפול ב-CAR-T – כך על פי מאמר שנכתב על ידי שני רופאים ממינהל המזון והתרופות בדצמבר האחרון. ב-14 מהמקרים היו נתונים זמינים שהראו כי סרטן משני התפתח בתוך שנתיים מהטיפול בתאי CAR-T; כמחציתם התרחשו בתוך שנה. כמה מהמקרים הללו הסתיימו במוות ונשארו בחקירה.

"החששות כללו את תזמון האירועים - לעתים הם התרחשו בתוך שבועות מרגע קבלת הטיפול בתאי T",  אמרה בראיון ל-AMA ד"ר ניקול ורדן, מנהלת המשרד למוצרים טיפוליים במרכז להערכה ומחקר ביולוגיים של ה-FDA. "חשבנו שזה משהו שאנחנו צריכים להזהיר את הציבור מפניו". למרות שמדובר במספר נמוך של מקרי סרטן משני, ד"ר ורדן מציינת שסביר להניח שלא כל המקרים מדווחים, שכן ל-FDA נודע על מקרים חדשים נוספים בינואר 2024.

ד"ר פיטר מרקס, שכתב את המאמר עם ד"ר ורדן, המנהל את המרכז להערכה ומחקר ביולוגיים של ה-FDA, הצביע על כך שאזהרות כאלו אינן נדירות בטיפולים לסרטן. "לטיפולים בכל הספקטרום יש אזהרות לכל דבר, מתגובות עור ועד לרעילות בפריון", אמר.

ביקורת מומחים על אזהרת ה-FDA

לעת עתה, לא ברור אם ואפילו איך טיפול ב-CAR-T עלול להוביל לממאירות משנית, אומרת ד"ר ג'ולי גרלו, קצינת רפואה ראשית וסגנית הנשיא של האגודה האמריקאית לאונקולוגיה קלינית. לדבריה, "סיבה ותוצאה לא הוכחו עדיין ולא יפתיע אם מדובר בתופעת לוואי נדירה. אנחנו יודעים שכימותרפיה, טיפול בקרינה ואפילו טיפול אנדוקריני יכולים להגביר את הסיכון לסרטן משני".

האונקולוגית ד"ר קארון ג'ייקובסון, ​​מנהלת רפואית במכון דנה-פרבר לסרטן, הביעה חשש לגבי המסר של ה-FDA: "ה-FDA לא הבהיר שרוב המקרים הללו עדיין לא נקשרו ישירות לטיפול ב-CAR-T וחולים עם סרטן תאי B גם נמצאים בסיכון לסרטן תאי T". לדבריה, "מוקדם מדי לדרוש אזהרות מובלטות עבור כל המוצרים מאותה סיבה".

ד"ר ג'ייקובסון מציעה כמה תיאוריות כיצד טיפול בתאי T מסוג CAR עלול לגרום לסרטן משני. תאי CAR-T מהונדסים גנטית לפגוע בתאי סרטן; יש סיכוי שהגן לקולטן CAR עלול לחדור לחלק מהגנום של תא ה-T, מה שיכול לגרום לתא זה להפוך לסרטני. אבל כדי להוכיח זאת, צריך להראות שלשכפול תאי T - המייצג אוסף של תאי T עם אותו רצף של קולטנים - המעורב בסרטן תאי T יש את הגן CAR ושהוא מוכנס לתוך חלק מהגנום האחראי לצמיחה בלתי מבוקרת של אותו שכפול".

ד"ר ג'ייקובסון מציינת בנוסף כי ייתכן שלמטופל יהיו שכפולים של תאי T שהם טרום סרטניים מלכתחילה, הנושאים "מוטציות המעניקות יתרון הישרדות וצמיחה". אם אחד מאותם תאים משמש להנדסת תא CAR-T, תא ה-CAR הזה יופעל וישתכפל ברגע שייכנס לחולה - תהליך שעלול לזרז את השינוי מתא T טרום סרטני לסרטני.

"תופעה אחרונה זו אינה שונה מהאופן שבו מאמינים שכימותרפיה סטנדרטית מגבירה את הסיכון לפתח סוגים ספציפיים של סרטן דם של תאי מיאלואיד", הוסיפה ד"ר ג'ייקובסון. "חקירות ה-FDA נמצאות בשלב כה מוקדם ואנו לא יודעים האם המנגנונים הללו הוכחו".

נושאים קשורים:  cART,  סרטן הדם,  חדשות,  מחקרים,  אזהרה,  FDA
תגובות